beKERJA lebih GIGIH - berUSAHA lebih KUAT - berDOA lebih KERAP - berFIKIR lebih MATANG - berTINDAK lebih TEPAT

Sunday, April 19, 2009

Mempercayai Pertolongan Daripada Allah

Kita sebagai manusia yang beragama Islam wajib mempercayai segala kejadian yang berlaku adalah diatas hikmah dan kehendak Allah s.w.t. Segala perkara yang terjadi, hatta yang mendukacitakan, menyedihkan, menggembirakan dan sebagainya adalah di atas ketentuan Illahi. Dan kita wajib bersyukur di atas kejadian yang berlaku walau kadang kala kita rasa tidak mampu untuk menghadapinya.

Kejadian dan dugaan yang berlaku kadang-kadang membuat kita semakin sayang dan mengingati Allah atau kadang-kadang membuat kita lupa kepada Allah. Namun bila kita makin mempercayai pertolongan daripada Allah maka Allah akan makin mendekati kita dan akan memudahkan segala urusan kita. Namun mampukah kita berbuat dan mengikut segala suruhan dan meninggalkan segala laranga. Kita patut sebab pertolongan daripada Allah itu pasti cuma lambat dan cepatnya sahaja yang perlu kita tunggu.

Allah takkan mengubah nasib seseorang itu melainkan dia yang mengubah nasib dirinya sendiri. Malah Allah takkan menguji seseorang itu andainya Dia tahu kita tidak mampu menghadapinya. Kadang-kadang ujian yang kita terima amatlah pedih dan berat, masa itu kita akan berdepan dengan bisikan yang perlbagai dalam menjadikan kita mengalah dengan pertolongan Allah tapi kadang-kadang kita diuji dengan kesenangan dan kegembiaraan, ini juga membuatkan kita lalai akan pertolongan Allah selama ini. Jadi berhati-hatilah dalam menilai setiap perbuatan kita. Allah sentiasa dekat dengan kita. Hanya kita yang selalunya menjauhkan diri daripadaNya.

No comments: