beKERJA lebih GIGIH - berUSAHA lebih KUAT - berDOA lebih KERAP - berFIKIR lebih MATANG - berTINDAK lebih TEPAT

Tuesday, December 23, 2008

Kepimpinan Melayu Yang diPerlukan

Menjelang Mac 2009 kelak, UMNO akan mengadakan pemilihan kepimpinan yang baru. Kita sedia maklum, kepimpinan tertinggi UMNO inilah yang akan meneraju negara. Merekalah yang akan mengemudi kapal bernama Malaysia mengikut haluan yang diinginkan.

Adakah mereka mampu dan layak untuk memimpin negara? Memang mereka bergelar pemimpin sekarang tetapi adakah layak bagi mereka untuk memimpin sebuah negara mengikut fikrah pemikiran pimpinan terbaik pada masa yang lalu? Adakah mereka mampu untuk mempertahankan ketuanan melayu sedangkan antara mereka juga bersikap tidak mengendahkan melayu malah lebih terarah kepada kekenyangan perut sendiri dan kekuasaan mulut mereka sendiri?

Bercakap tentang kepimpinan negara, punca kekuatan yang mampu mengembalikan ketuanan melayu tersanjung dan dipuji hanyalah keikhlasan dalam melihat dan memastikan pekerjaan yang mereka lakukan membuahkan hasil tanpa mengira keuntungan diri sendiri. Kalau dilihat kepada barisan kepimpinan sekarang, hanya gosip dan khabar angin yang memburukkan nama politik. Politik tidak kotor melainkan pemain politik itu sendiri yang kotor. Bercakap tentang bangsa sendiri takut apatah lagi ingin mendapatkan penghormatan dari bangsa lain.

Namun hanya dengan keikhlasan hati dalam menyumbang sahajalah yang mampu membawa perubahan dan mempertahankan ketuanan melayu di tanah melayu sendiri. Lihatlah bagaimana sesetangan pemimpin dunia mampu diterima dalam kepimpinan mereka, hanya dengan keikhlasan hati dalam bekerja mampu menjadi penyumbang utama dalam kepimpinan mereka.

Namun begitu, masyarakat melayu selalu digembar-gemburkan dengan bangsa melayu masih teruk, mundur, tidak adil malah keras kepala. Walaupun benar, tetapi bukan semua yang seperti itu, mengapa kepimpinan tidak mencuba untuk mengubah pemikiran tersebut. Pupuklah keyakinan diri dalam anak bangsa melayu dan berilah penghargaan kepada bangsa melayu yang terbaik. Hal ini mampu menjadikan bangsa melayu merasakan diri mereka di dengar luahan hatinya. Kalau di lihat di Universiti Sains Malaysia, penyelidik-penyelidik terbaik terdiri daripada bangsa melayu. Patut kita merasa bangga dengan pencapaian. Tonjolkanlah kejayaan-kejayaan bangsa melayu yang boleh kita banggakan jangan momokkan dengan kelemahan-kelemahan bangsa sendiri.

"If we beliave we can, then we can get the support".

No comments: