beKERJA lebih GIGIH - berUSAHA lebih KUAT - berDOA lebih KERAP - berFIKIR lebih MATANG - berTINDAK lebih TEPAT

Wednesday, December 10, 2008

Ungkapan II

Semalam sempat juga aku baca 2-3 bab novel berkenaan cinta. Buku ni tulisan Iris Ixora. Banyak ayat-ayat menarik dalam novel ni. Salah satunya iailah:
"kalau kita dah bina mahligai, jangan seperti membina istana pasir. Belum apa-apa dan roboh. Suami isteri mesti bersatu hati. Mesti teguh. Biarpun dalambung badai atau disapa ribut, mesti kuat. Tidak mudah goyah".
Betul lah bagai di kata, sebuah istana pasir hanya menunggu masa untuk roboh, hendak pulak kalau dibina sekadar mainan bukan pertandingan. Hanya menggunakan tangan dan air bagi menguatkan benteng istana, baru datang ombak kecik dah hanyut pasir ke tepian.
Cuba bina istana dengan batuan yang kuat dan keras, barulah istana dapat berdiri teguh dan kukuh. Maksudnya, kalau ingin berumahtangga, galilah ilmu rumahtangga sedalamnya, agar bahtera yang dilayar bukan sekadar bahtera biasa tapi siap dengan pelayar yang bijaksana lagi berpengetahuan.
Walauapapun, semoga semua kawan-kawan yang akan berkahwin, yang telah berkahwin akan hidup bahagia selamanya dunia dan akhirat. Buat yang tersayang, bersabarlah, pengetahuan perlu ditimba, poket perlu berisi dan iman perlu diperkukuhkan. Akan tiba masanya untuk kita kelak. Jodoh pertemuan, ajal maut semua di tangan Allah s.w.t dan sebagai manusia kita hanya mampu berdoa agar jodoh kita betul dan tepat, bahagia dan kekal, ajal kita dipermudahkan tanpa hisab yang panjang. InsyaAllah.

No comments: